برای همه ما پیش آمده است که هنگام رانندگی یا قدم زدن، در مکان های مختلف شهر، انواع تبلیغات محیطی را مشاهده می کنیم که ممکن است بسیاری از آن ها جذاب باشند و توجه ما را به خود جلب کنند و یا برخی دیگر ممکن است به دلیل عدم خلاقیت برایمان جالب توجه نباشند.
در دنیای پر هیاهوی امروز، جایی که رسانه ها و کانال های ارتباطی متنوعی وجود دارند، تبلیغات محیطی (OOH Advertising) همچنان یکی از قدرتمند ترین ابزار ها برای جلب توجه مخاطبان و افزایش آگاهی از برند شما به شمار می رود. اگر شما مالک یک کسب و کار هستید و هدف اصلی شما برای موفقیت در کسب و کار، فروش محصولات و خدمات است باید بدانید که برای رسیدن به این هدف باید از روش های مختلفی برای شناسایی و فروش محصولات خود استفاده نمایید. یکی از این روش ها که قبلا در مورد آن صحبت کردیم، تبلیغات در سایت های پربازدید و سرویس تبلیغات آنلاین آن کلیک بود و همچنین یکی دیگر از رایج ترین روش ها، تبلیغات محیطی است که در این روش شما می توانید آگاهی مشتری نسبت به محصول و خدمات خود را افزایش دهید. البته یکی از شروط لازم برای موفقیت در این روش تبلیغاتی، شناخت کامل انواع تبلیغات محیطی و همچنین خلاقیت بیشتر در اجرا و ارائه این تبلیغات به مشتریان است.
تبلیغات محیطی، فراتر از یک بیلبورد ساده است. این نوع تبلیغات، تلاش می کند تا با استفاده از ابزارها و رسانه های مختلف، در فضاهای عمومی و در معرض دید مخاطبان، پیامی را منتقل کند. تبلیغات محیطی در واقع به این گونه است که قبل از مراجعه مشتری به مرکز خرید، نام برند، محصول و خدمات شما در ذهن و ناخودآگاه او حک شده است. پس می توان نتیجه گرفت تبلیغات محیطی، یعنی حک کردن اسم برند شما در ذهن مشتری، قبل از اینکه حتی به فکر خرید بیفتد. می توان گفت به ابزار و رسانه های تبلیغاتی بصری و صوتی که خارج از فضای خانه با مشتریان ارتباط برقرار کند، تبلیغات محیطی گفته می شود. این تبلیغات به اختصار OOH Advertising گفته می شود(Out-Of-Home Advertising).
دسترسی گسترده: تبلیغات محیطی به شما این امکان را می دهد تا به طیف وسیعی از مخاطبان، از جمله افرادی که ممکن است از رسانه های سنتی یا آنلاین استفاده نکنند، دسترسی پیدا کنید.
ایجاد آگاهی از برند: حضور مداوم و چشمگیر در فضاهای عمومی، به تثبیت نام و تصویر برند شما در ذهن مخاطبان کمک می کند.
تاثیرگذاری بالا: تبلیغات محیطی خلاقانه، می تواند توجه مخاطبان را به خود جلب کرده و یک تجربه فراموش نشدنی برای آن ها ایجاد کند.
دنیای تبلیغات محیطی بسیار متنوع است و هر کسب و کاری می تواند با توجه به بودجه، هدف و مخاطبان خود، از بهترین روش های تبلیغات محیطی استفاده کند. در این جا به برخی از رایج ترین و موثرترین انواع تبلیغات محیطی اشاره می کنیم:
پادشاه بلا منازع تبلیغات محیطی تبلیغات بیلبوردی هستند. می توان گفت از معروف ترین، موثرترین و رایج ترین نوع تبلیغات محیطی بیلبوردها هستند که در مورد یک محصول، کسب و کار یا یک رویداد مهم اطلاع رسانی می کنند. این شیوه تبلیغات بازخورد خوبی دارد شاید دلیلش این باشد که پیام خود را واضح و کوتاه بیان می کند. از تصاویر جذاب و قابل درک استفاده می کند و در مناطق پرتردد شهر مثل کنار اتوبان ها، نزدیک مراکز خرید، ورودی شهر و در جلوی چشم مخاطب قرار می گیرد.
بنرها در واقع همان نسخه کوچک شده بیلبوردها هستند که ما روزانه در سطح شهر آن ها را می بینیم. برای اطلاع رسانی های انبوه مانند افتتاح یک کلینیک جدید حراج ویژه یک فروشگاه، برگزاری یک همایش یا رویداد و برای کسب و کارهای محلی از بنرهای تبلیغاتی استفاده می شود که نسبت به بیلبوردها کم هزینه تر هستند.
گاها در خیابان ها با کاغذهای رنگی و بزرگی مواجه می شویم که با چند جمله کوتاه و از طریق تصاویر خلاقانه توجه ما را جلب می کنند. این کاغذهای رنگی که به آن ها پوستر می گویند برای تبلیغ یک محصول یا خدمات یک برند استفاده می شود. این پوسترهای تبلیغاتی در نقاط مختلف شهر حتی پشت ویترین مغازه ها و هایپرمارکت ها نصب می شوند.
اگر تجربه سفر با وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس را داشته باشید حتما تبلیغاتی که در فضای داخلی و خارجی این وسایل نقلیه وجود دارد نظر شما را به خود جلب می کنند، این نوع تبلیغات هم به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت مخاطب در معرض تبلیغات، تاثیر پذیری بالایی دارند.
فروشگاه ها و مراکز خرید نیز مکان های پرتردد و مناسبی برای انواع تبلیغات محیطی هستند زیرا ما هر روزه خواه ناخواه از این مکان ها گذر می کنیم و ساعاتی را در این مکان ها وقت می گذرانیم و با این تبلیغات مواجه می شویم.
در سال های گذشته زمانی که علم بازاریابی و مارکتینگ آنقدر پیشرفت نکرده بود رایج ترین شیوه تبلیغات محیطی دیوار نویسی بود. ابزار مورد نیاز شما در این روش تبلیغاتی، یک دیوار خالی با دید عالی و یک قوطی رنگ است.
برای تبلیغات محیطی هیچ محدودیتی ندارید و علاوه بر روی زمین، در آسمان هم می توانید تبلیغات داشته باشید. البته این سبک تبلیغات از گران ترین و لاکچری ترین روش تبلیغات است و بیشتر برای کسب و کارهای بزرگ با مخاطبان خارجی و بین المللی (مثل هتل ها و شرکت های هواپیمایی) توصیه می شود. در این روش، از بدنه داخلی و خارجی هواپیما، مانیتورهای داخل هواپیما و … برای نصب تبلیغات می توانید استفاده کنید.
استفاده از نمایشگرهای دیجیتال در فضاهای عمومی، به شما این امکان را می دهد تا پیام های تبلیغاتی خود را به صورت پویا و جذاب به نمایش بگذارید.
کلام آخر:
تبلیغات محیطی، سرمایه گذاری هوشمندانه برای آینده کسب و کار شماست. این سبک تبلیغات، با دسترسی گسترده، تاثیرگذاری بالا و امکانات خلاقانه، یک سرمایه گذاری ارزشمند برای هر کسب و کاری است که به دنبال افزایش آگاهی از برند، جلب توجه مخاطبان و افزایش فروش است. با انتخاب بهترین روش های تبلیغات محیطی و اجرای ایده های تبلیغات محیطی خلاقانه، می توانید شهر را به بوم نقاشی کسب و کار خود تبدیل کنید و نام برند خود را در ذهن مشتریان حک کنید. همچنین، به یاد داشته باشید که سرویس تبلیغات آن کلیک همواره در کنار شماست تا با ارائه راهکارهای نوین تبلیغاتی، به رشد و توسعه کسب و کارتان کمک کند.