هر گونه تبلیغاتی که حس کنجکاوی شما را برانگیخته کند و باعث درگیر شدن ذهن شما شود، تبلیغات تیزینگ می گویند. در تبلیغات تیزینگ تبلیغ دهنده سعی می کند در مرحله اول پیام تبلیغاتی را به بیننده منتقل نکند یا فقط بخشی از محتوا را به مخاطب نشان دهد، به عبارت دیگر برای دریافت پیام کلی این تبلیغ نیاز به رمزگشایی دارید.
شاید سوال شما این باشد که هدف شرکت ها از این گونه تبلیغات چیست ؟ همانطور که در بالا اشاره شد شما با دیدن این نوع تبلیغات کنجکاو می شوید و ذهن شما درگیر حل معمای تبلیغ دهنده می شود. هدف شرکت های تبلیغاتی از تبلیغات تیزینگ نیز همین امر است.
سوالی که ممکن است ذهن شما را درگیر کند این است که آیا تبلیغات تیزینگ جواب می دهد؟ اکثر مردم از دانستن رازهایی که دیگران نمی دانند لذت می برند. برانگیختن حس کنجکاوی دیگران شیوه تبلیغاتی است که باعث می شود بتوانید ذهن مخاطب را درگیر کنید و او را همراه خود نگه دارید. دقیقا این همراهی و جلب توجه مخاطب همان هدف شما از تبلیغات تیزینگ است. شما برای معرفی یک کمپین جدید، رونمایی از محصول یا خدمت جدید، شروع همکاری با یک شرکت یا ستاره بزرگ و... از تبلیغات تیزینگ بهره می برید که در این صورت مخاطبان بیشتری با برند شما آشنا می شوند، ترافیک بیشتری به سایت شما هدایت می شود و یا فروش شما افزایش می یابد.
نکات مختلفی برای طراحی و اجرای یک تبلیغات تیزینگ موفق و جذاب با هدف ایجاد کنجکاوی و جلب توجه بیشتر مخاطب وجود دارد که برخی از این نکات را در ادامه با هم بررسی می کنیم:
1. رازآلود باشید و حس کنجکاوی مخاطب را برانگیخته کنید: اکثر مردم عاشق حل معما هستند. بنابراین یکی از رموز موفقیت شما در این نوع تبلیغات برانگیختن حس کنجکاوی مخاطبان است اما حواستان باشد از اغراق و بزرگ نمایی بپرهیزید.
2. به وعده های خود پایبند باشید: این اصل مهم را هرگز فراموش نکنید باید به وعده های خود پایبند باشید. اگر خلاف این اصل عمل کنید و انتظارات مشتریان بالقوه را برآورده نکنید تبلیغات تیزینگ شما نتیجه عکس خواهد داشت. پس یکی دیگر از رازهای موفقیت شما در تبلیغات تیزینگ پایبندی به وعده های خود است.
۳- کانال برای تبلیغات تیزینگ پیدا کنید: بسترها و کانال های زیادی برای اجرای تبلیغات تیزینگ وجود دارد. شما می توانید به صورت تبلیغات در سایت های پربازدید تبلیغات تیزینگ خود را اجرا کنید، همچنین ارسال اعلان های ایمیل، راه اندازی کمپین در تلویزیون، انتشار تیزرهای ویدیویی، بیلبوردهای اتوبانی و… از دیگر کانال های تبلیغاتی شما هستند. همچنین برای انتشار تبلیغات آنلاین و پربازده می توانید سرویس تبلیغات آنلاین آن کلیک عضو شوید. به این اصل مهم توجه داشته باشید که مخاطبان درست را مورد هدف قرار دهید. اما اگر می خواهید فقط بودجه خود را به تمام برسانید، ایرادی ندارد اگر تبلیغات خود را به همه کاربران نشان دهید.
۴- همه چیز را خیلی زود فاش نکنید:کل داستان را نگویید. مانند تریلر یک فیلم که توجه شما را جلب کرده و مشتاق به دیدن فیلم می کند؛ عمل کنید. مرموز باشید و به رویدادهای در حال وقوع اشاره کوچکی داشته باشید.
برانگیختن کنجکاوی مخاطبان را می توانید با منتشر کردن یک سرنخ در زمان مشخص انجام دهید یا درخواست کنید که حدس بزنند محصول شما چه چیزی می تواند باشد، سپس با اطلاعات کم و ناقص آن ها را درگیر نگه دارید تا آن ها حدس بزنند که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد، این گونه می توانید مخاطب را علاقه مند نگه دارید. پیش بینی ناپذیر باشید و برای افرادی که درست حدس می زنند، جوایزی را در نظر بگیرید. به این ترتیب، افراد ترغیب می شوند با شما تعامل داشته باشند، ثبت نام کنند یا همراه شما باشند.
۵- هشتگ ایجاد کنید: همراه خوب شما در کمپین های تبلیغاتی، هشتگ ها هستند. هشتگ ها یک راه آسان برای ارتباط کاربران و مخاطبانتان و معرفی شما در کانال های شبکه های اجتماعی هستند.
تا اینجای مطلب با تبلیغات تیزینگ و مفهوم آن بیشتر آشنا شدید، با کمی دقت به خاطر می آوردید که اینگونه تبلیغات را بارها دیده اید و نسبت به آن ها کنجکاو بوده اید. در پایان چند نمونه از تبلیغات تیزینگ ایرانی را که حسابی سر و صدا به پاکردند، بررسی می کنیم:
بیسکوییت ستاک در یکی از کمپین های تیزینگ خود از حس کنجکاوی و رازآلود بودن استفاده می کند و ذهن مخاطب را برای مدت ها به خود درگیر کرد.
بیان جمله «فقط یه ایرونی می دونه...» در تبلیغات تیزینگ اسنوا باعث شد مخاطبان زیادی در ذهن خود ادامه جمله را تکمیل کنند و منتظر بمانند تا ببینند در ادامه چه رویدادی رخ می دهد.
تجربه دلنشین سفر در تبلیغات تیزینگ فلای تودی از جمله کمپین های موفیت آمیز این سبک تبلیغات بود.
برای داشتن یک کمپین تبلیغاتی پربازدید و پربازده باید از کلیه راه های تبلیغاتی آگاه باشید. تبلیغات تیزینگ این قابلیت را به شما می دهد تا مخاطب را کنجکاو و همراه خود کنید. حواستان باشد از قواعد تبلیغات تیزینگ به درستی استفاده کنید تا تبلیغات شما نتیجه دلخواه را به همراه داشته باشد.