تفاوت تبلیغات و بازاریابی یکی از سوالات رایج در دنیای کسب و کار است که بسیاری از افراد در تلاشند که به درستی مفهوم این دو واژه را درک کنند. اگرچه هر دو در خدمت یک هدف مشترک یعنی افزایش سود و کسب درآمد بیشتر هستند اما هرکدام اهداف، استراتژی ها و روش های جذب مشتری متفاوتی را دارند که شناخت آنها به رشد و موفقیت کسب و کارها کمک زیادی می کند. در این مقاله قصد داریم به بررسی تفاوت تبلیغات و بازاریابی بپردازیم و نشان دهیم که چگونه هر کدام نقش خاص خود را در فرایند جذب مشتریان و ایجاد برند موفق ایفا می کنند.
دو واژه تبلیغات و بازاریابی دارای مفهومی مرتبط اما متفاوت هستند. در واقع تبلیغات جزئی است از یک کل بزرگتر به اسم بازاریابی که هر دو در راستای یک هدف مشترک یعنی کسب درآمد و افزایش سود در کسب و کارها می باشند. به عبارت دیگر تبلیغات بخشی از بازاریابی است که تمرکز آن بر جلب توجه و ترغیب مصرف کنندگان برای خرید یا استفاده از یک محصول می باشد. این در حالتی است که بازاریابی به فرایند وسیع تری از جمله: فروش، جلب رضایت، تحقیق و بررسی بازار، ارتباط با مشتریان می پردازد. در واقع تبلیغات و بازاریابی مکمل یکدیگر هستند و نمیتوانیم بگوییم که کدام یکی به تنهایی قادر است در رشد کسب و کارها تاثیر زیادی داشته باشد. در زیر هر کدام از واژه های تبلیغات و بازاریابی را به صورت جداگانه برای درک بهتر تفاوت بازاریابی و تبلیغات توضیح داده ایم.
هدف از بازاریابی شناخت نیاز مشتریان و ایجاد محصولات و خدمات مطابق با نیاز مصرف کنندگان به منظور جلب رضایت آن ها می باشد. بازاریابی شامل تحقیق و تحلیل بازار، نحوه قیمت گذاری، تبلیغات، ارتباط مستمر با مشتریان برای ایجاد وفاداری به منظور افزایش فروش می باشد. به طور کلی بازاریابی به نحوه ارائه یک محصول و خدمات و ارتباط مستمر با مشتریان به منظور کسب درآمد بیشتر اشاره دارد.
همانطور که در بالاتر گفتیم تبلیغات یک فعالیت مهم و تاثیرگذار در فرایند بازاریابی هر کسب و کاری به شمار می رود. در واقع بهتر است بگوییم تبلیغات زیرشاخه گران قیمت بازاریابی می باشد و معمولا نیاز به سرمایه گذاری زیادی دارد تا پیام به درستی و با شدت لازم به مشتریان منتقل شود. هدف از تبلیغات جلب توجه و ایجاد انگیزه در مخاطب برای استفاده از محصولات یا خدمات هر کسب و کاری می باشد. تبلیغات می تواند همچون یک سکوی پرتاب برای کسب و کارهای نوپا باشد و مسیر رشد آن ها را تسریع کند. در آن کلیک می توانید کسب و کار خود را همانند یک راکت به اوج پرتاب کنید.
برای برندسازی کسب و کار یا محصولات خود و افزایش مخاطب راغب (لید) می توانید از روش های تبلیغاتی مختلف استفاده کنید. در زیر به برخی از انواع تبلیغات اشاره کرده ایم:
تبلیغات بنری: این نوع از تبلیغات به صورت تصویر گرافیکی در قسمت مشخصی از سایت ها نمایش داده می شود. بنرهای تبلیغاتی معمولا در بالای صفحه سایت یا در قسمت هایی از سایت که توسط بیننده دید بهتری داشته باشد، قرار می گیرند.
تبلیغات ویدیویی: این تبلیغات به دلیل ویژگی های بصری و شنیداری یکی از موثرترین راه کارها برای جذب توجه مخاطب است؛ این ویدیوها می توانند در اغلب پلتفرم ها و رسانه ها منتشر شوند. تبلیغات ویدیویی در پلتفرم های مختلف با توجه به نیازهای شما دارای تعرفه های مشخصی می باشد. برای اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه ی مقایسه تبلیغات ویدیویی و بنری مراجعه کنید.
تبلیغات همسان: به تبلیغاتی گفته می شود که کاملا با محتوای اصلی یک وب سایت یا پلتفرم همخوانی داشته باشد؛ و طوری به نظر برسد که انگار جزئی از همان محتوا است. به طور کلی تبلیغات همسان با هدف طبیعی جلوه دادن و بدون مزاحمت برای کاربر ایجاد شده است؛ به گونه ای که مخاطب تفاوتی بین محتوای تبلیغاتی با محتوای اصلی مشاهده نکند.
تبلیغات تلویزیونی: این نوع تبلیغات که با آن آشنایی دارید؛ همان آگهی های چند دقیقه ای در میان برنامه های تلویزیونی می باشد که تاثیر زیادی در فرآیند رشد کسب و کارتان دارد.
تبلیغات متنی: این نوع تبلیغات به صورت نوشتاری است و شامل: کپشن نویسی در سوشیال مدیا، وبلاگ نویسی، رپورتاژ آگهی در سایت های خبری مختلف می تواند بسیار کمک کننده در افزایش لید هر کسب و کاری باشد.
اگرچه بازاریابی و تبلیغات در عمل به هم مرتبط و دارای یک هدف مشخص هستند؛ اما دو مفهوم متفاوت و جدا از هم دارند. در زیر، اصلی ترین تفاوت های بازاریابی و تبلیغات آورده شده است:
با توجه به تفاوت های بازاریابی و تبلیغات که در بالا گفته شده است؛ ممکن است برایتان این سوال پیش آمده باشد که از کدام یک برای رشد کسب و کار خود استفاده کنید بهتر است؟ خب باید بگوییم که تبلیغات و بازاریابی هر دو برای موفقیت در کسب و کار مهم هستند اما اهمیت هر کدام بسته به نیازهای کسب و کار متفاوت می باشد.
در این مقاله به بررسی تفاوت تبلیغات و بازاریابی و نقش هر کدام در رشد و موفقیت کسب و کارها پرداختیم. همانطور که گفتیم تبلیغات بر روی جذب مخاطب و اقدام فوری برای انجام خدمات یا خرید محصول تمرکز دارد. در حالی که بازاریابی به تحلیل جامعی از بازار، قیمت گذاری، ایجاد روابط بلند مدت با مشتری می پردازد. در نتیجه ترکیب بازاریابی و تبلیغات می تواند راه کار مناسبی برای رشد و موفقیت پایدار یک کسب و کار باشد. زیرا هر دو آن ها در کنار یکدیگر می توانند به رشد و موفقیت کسب و کار یا برندسازی کمک کننده باشند. بنابراین برای افزایش سود و جذب مشتریان بیشتر در کسب و کار خود باید درک درستی از این دو واژه داشته باشید. جهت دریافت مشاوره آنلاین رایگان برای تبلیغات کسب و کار یا برند مورد نظر خود با کارشناسان آن کلیک در ارتباط باشید.