ما در ایران زندگی می کنیم غیر ممکن است در این کشور دست به کاری بزنید که ریسک نباشد آن هم در این وضعیت اقتصادی نامتعادل. به شمایی که صاحب کسب و کار در این وضعیت نابسامان اقتصادی هستید تبریک می گوییم. کار آسانی نیست؛ تصور کنید با هزار امید و آرزو – و صدالبته قرض و وام – کسب وکار خودتان راه می اندازید. در ابتدا شاید همه چیز آن طور که می خواهید پیش برود و مشتری های خوبی جذب کنید. متاسفانه پس از مدتی همه چیز به حالت سکون می رسد. در خوش بینانه ترین حالت، شاید ضرر نکنید و دخل و خرجتان برابر شود. در این حالت با چک های عقب افتاده و هزینه ها و اهداف خود چه می کنید؟ ما دغدغه شما را درک می کنیم و به همین دلیل ما در این مقاله تلاش کرده ایم که به بررسی راه کارهای عملی و موثری بپردازیم تا به شما در دستیابی به هدف مهم افزایش فروش کمک کنیم. اما افزایش فروش، هدف اصلی هر کسب و کاری است. مطمئنا هر فردی که مشغول انجام کسب و کار باشد از اهمیت فروش آگاه است در دنیای رقابتی امروز، داشتن یک استراتژی فروش قوی، برای بقا و رشد ضروری است. برخی از مدیران کسب و کارهای بزرگ این تصور نادرست را دارند که تنها راه افزایش فروش و موفقیت، داشتن یک تیم بزرگ فروش است. ما منکر اهمیت تیم فروش نیستیم. تیم فروش می تواند بهترین منبع برای جذب مشتریان و در نهایت رشد فروش محصولات باشد؛ اما این تنها روش افزایش فروش نیست. روش های بسیار موثری وجود دارد که می توانید برای افزایش فروش شرکتتان از آن ها استفاده کنید.
نکته قابل توجه این است که نباید مشتریان فعلی خود را رها کنید. یکی از بهترین گزینه ها برای افزایش فروش محصولات و یا خدماتتان، همین مشتریان فعلی شما هستند زیرا آن ها قبلاً از محصولات شما استفاده کرده اند و به شما اعتماد دارند؛ پس باید خدمات باکیفیتی به آن ها ارائه دهید، تا احتمال خرید مجدد آن ها بیشتر شود. این امر، شما را به هدف خود یعنی افزایش فروش و موفقیت کسب و کارتان نزدیک می کند. برای جلب رضایت مشتریان فعلی خدمات متنوعی می توانید ارائه دهید. به عنوان مثال: به مشتریان فعلی خود پاداش دهید تا تصور نکنند شما فقط به دنبال مشتری جدید هستید. ماهانه یا در بازه های زمانی متفاوت برای مشتریان فعلی خود تبلیغات فروش ارسال کنید. تخفیف یا هدیه در روزهای تولد و سالگردهای ویژه قطعا باعث خوشحالی مشتریان می شود. این امر باعث ارتباط بهتر شما با مشتریان فعلی می شود و به آن ها، نشان می دهید که برایشان ارزش بالایی قائل هستید در نتیجه آن ها تشویق می شوند شما را به دیگران معرفی کنند و یادتان باشد داشتن مشتریان راضی یکی از بهترین نوع تبلیغات و راه های افزایش فروش است.
از مشتریان خود بخواهید در نظرسنجی های شما شرکت کنند و احساس و نظرشان را بیان کنند. این گونه به مشتری احساس با ارزش بودن می دهید و همچنین متوجه خواهید شد چه نواقصی در محصول و خدمات خود و یا ارائه آن به مشتریان دارید، سعی کنید باعث حس خشنودی و رضایت مشتری شوید.
بیشتر از اینکه حرف بزنید، خوب گوش کنید. با طرح چند سوال هوشمندانه از مشتری متوجه نیاز او شوید. وقتی با مشتری صحبت می کنید، درباره ویژگی های محصولتان اغراق نکنید.
اگر یک فروشنده حرفه ای باشید می دانید که با استفاده از فروش مکملی یا پیش فروش می توانید فروش خود را افزایش دهید. هنگامی که مشتری شما محصولی را خریداری می کند شما می توانید پیشنهاد یک محصول جانبی را به او بدهید. ساده ترین مثال از این نوع فروش را می توانید زمانی دریابید که برای خرید گوشی همراه به مراکز فروش گوشی می روید و فروشنده علاوه بر گوشی همراه، محصولات جانبی مانند گارد گوشی، محافظ صفحه و ... را به شما می فروشد.
باید به خاطر داشته باشید که برای افزایش فروش، از دنیای دیجیتال و آنلاین غافل نشوید.
وقتی سوالی در ذهن دارید اولین مرجع شما برای یافتن پاسخ کدام است؟ امروزه گوگل به یکی از رایج ترین شیوه های دسترسی به سوالات عموم مردم دنیا تبدیل شده است. مردم ساعت ها زمان خود را در گوگل و فضای مجازی سپری می کنند. به همین دلیل یکی از راه های افزایش فروش شما، داشتن یک وب سایت و تبلیغات در سایت های پربازدید است. شما در کنار وب سایت و سرویس تبلیغات آنلاین می توانید از شبکه های اجتماعی و ماکتینگ نیز کمک بگیرید.
سعی کنید نسبت به رقبای خود متمایز باشید. این تمایز را می توانید با نوآوری و خلاقیت در کسب و کار نشان دهید تا بیشتر دیده شوید. اکثر مردم در طول روز پیام های تبلیغاتی زیادی دریافت می کنند و عمدتا به آن ها توجهی نمی کنند بنابراین پیام تبلیغاتی شما باید متفاوت و منحصر به فرد باشد، البته گاهی معرفی یک محصول یا خدمت جدید همان چیزی است که مشتری منتظرش بود پس از آن غافل نشوید. کنجکاوی مخاطب را برانگیخته کنید، به او یادآوری کنید همراهی شما برایش سودآور است تا به شما گوش دهد.
یکی از راه های افزایش فروش، قیمت گذاری صحیح محصول یا خدمت شماست. شما با درنظر گرفتن هزینه های تولید، خدمات ارائه شده به مشتری، قیمت رقبا و عوامل دیگر، قیمت محصول را اعلام می کنید. اما حواستان باشد برای اینکه بازار را در دست بگیرید باید قیمت رقبا را بشکنید به این معنی که قیمتی پایین تر از قیمت رقبا اعلام کنید. همچنین باید کانال های فروش خود را گسترش و ارتقا دهید. به کارشناسان فروش خود آموزش دهید، با نمایندگان فروش قرارداد ببندید و خرده فروشی های خود را افزایش دهید.
علاوه بر تمام نکات گفته شده، تکنیک های کلی تری هم وجود دارند که در روند افزایش فروش به شما کمک می کنند.
منفعت مشتری را در نظر بگیرید: مشتری شما فردی آگاه است و متوجه می شود شما فقط به دنبال فروش محصول خود هستید یا منفعت او را هم در نظر گرفته اید. در هنگام فروش به خود یادآوری کنید که قرار است به مشتری کمک کنید، نه فقط محصول خود را بفروشید و این حس را هم به مشتری منتقل کنید.
حواستان به قیف فروش باشد: قیف فروش نقشه سفر مشتری از ابتدا تا انتهای مسیر است. قیف فروش به شما کمک می کند مشتریان خود را براساس علاقه و سابقه خریدشان تقسیم بندی کنید تا در زمینه بازاریابی و فروش موفق تر عمل کنید.
روش های پرداخت متنوع معرفی کنید: با توجه به ترجیحات مختلف مشتریان در پرداخت، شما نیز روش های پرداخت برای مشتریان را متنوع و آسان ارائه دهید.
روش های پرداخت متنوع معرفی کنید: با توجه به ترجیحات مختلف مشتریان در پرداخت، شما نیز روش های پرداخت متنوع و آسان ارائه دهید.
کلام آخر:
برای افزایش فروش در ایران با توجه به وضعیت اقتصادی نامتعادل، باید به حفظ مشتریان فعلی از طریق ارائه خدمات با کیفیت و پاداش دادن به آن ها توجه کرد. استفاده از دنیای دیجیتال با داشتن وب سایت و فعالیت در شبکههای اجتماعی نیز بسیار مهم است. نوآوری در کسب و کار، قیمتگذاری صحیح و گسترش کانال های فروش نیز از جمله راهکارهای موثر برای افزایش فروش هستند.